Slovenija - Reisverslag uit Rome, Italië van Job Laan - WaarBenJij.nu Slovenija - Reisverslag uit Rome, Italië van Job Laan - WaarBenJij.nu

Slovenija

Door: Job v.d. Laan

Blijf op de hoogte en volg Job

29 Mei 2006 | Italië, Rome

Dag 1: Hoe 16 minuten twee uur wordt

Vandaag ben ik vertrokken voor mijn volgende interrailreis (hoewel niet 100% interrail).

Met heel vaak overstappen zou ik uiteindelijk om 19.15 uur in München moeten zijn. Tot Keulen verliep de reis voorspoedig, hoewel de trein vanuit venlo naar Mönchengladbach ongeveer 5 minuten vertraging had (waardoor ik nog net de trein naar Keulen kon halen). De trein van Keulen naar Frankfurt had echter 20 minuten vertraging en hoewel dit in Frankfurt was teruggebracht tot 16 minuten, miste ik daardoor de trein naar München. Deze trein rijdt helaas maar een keer per 2 uur, en dus kwam ik uiteindelijk met 2 uur vertraging in München aan. Daar had ik toen nog twee uur te wachten op het vertrek van de nachttrein naar Ljubljana...

Dag 2: Ljubljana

Deze dag begon erg vroeg omdat een overijverige douanier er een satanisch genoegen in scheen te scheppen om om 4.15 uur paspoorten te komen controleren. Daarna kwam er niet veel meer van slapen en om 6.05 uur arriveerde de trein in Ljubljana.

Ljubljana is een leuke stad, die een beetje Oostenrijks aandoet (wat niet vreemd is voor het voormalige Laibach). Hoewel je aan een dag genoeg hebt om alle interessante plekken te zien, is het erg sfeervol en gezellig. 's Ochtends heb ik de beklimming naar het kasteel ondernomen (twee keer zelfs, omdat ik er om 8.00 uur achterkwam dat het niet eerder dan 10.00 uur openging. Verder heb ik de markt bezocht en de stad een beetje verkend. 's Middag in het Tivoli-park naar het Museum of Contemporary Art geweest, over de geschiedenis van Slovenië in de 20e eeuw. Helaas was het museum grotendeels alleen in het Sloveens, zodat niet alles even goed te begrijpen was.

's Avonds met twee Australiërs een terrasje gepikt en niet te laat naar bed, gezien de korte nacht ervoor.

Dag 3: Bled

Na een redelijke nacht, vandaag om 10.00 uur de bus richting Bled genomen. Nadat ik daar ben aangekomen, ben ik rond het meer gelopen en heb de beklimming naar de burcht gemaakt. Het meer doet een beetje aan Idro denken, al ligt er een eilandje in het midden. En ja hoor, ook hier heeft het (even) geregend.

's Avonds heb ik met twee Australischen en een Hongaarse motorclub gegeten in het restaurant van het hostel, en daarna op het terras gezeten tot een uur of twaalf.

Dag 4: Triëst

Na een geweldige treintocht door Slovenië, van Bled Jezero (2 km van Bled zelf) naar Nova Gorica, heb ik te voet de Italiaanse grens overgestoken.

Toen ik aan een bewoner vroeg waar het treinstation van Gorizia (de Italiaanse kant) lag, zei deze dat het ongeveer 40 minuten lopen was en bood me aan me even te brengen. Daar zei ik natuurlijk geen "nee" tegen en na ongeveer 10 minuten in de auto, was ik net op tijd om de trein naar Triëst te halen. ook Triëst doet Oostenrijks aan; dit komt doordat het vroeger de Oostenrijkse haven tot de Middellandse Zee was. Het is in ieder geval in de stad zelf een stuk mooier dan het vanuit de haven doet vermoeden. 's Avonds in de nachttrein naar Rome.

Dag 5: Rome

Jazeker, ik kon het niet laten toch weer naar Rome te gaan. Ik deelde mijn coupe (onder andere) met een Italiaan die leraar is in Zwitserland en een examen moest doen in Rome. Hij zei dat ik precies op tijd naar Rome vertrok, omdat het vandaag slecht weer zou worden in noord-Italië.

In Rome heb ik de hele dag weer rondgeslenterd om de sfeer te proeven. Daarnaast heb ik weer iets nieuws ontdekt: een Romeinse woning op de Mons Caelius (Celio) met zeer goed geconserveerde muurschilderingen.

  • 07 Juni 2006 - 15:48

    Willem:

    Ontzettende Rome-junkie :p

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

28 Juni 2007

Stad van oorlog

21 Augustus 2006

Lietuvo

17 Augustus 2006

Latvija

14 Augustus 2006

Estland

29 Mei 2006

Slovenija
Job
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 21231

Voorgaande reizen:

16 Mei 2010 - 06 Juni 2010

Polen/Oekraine

03 Augustus 2005 - 24 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: