Lietuvo - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van Job Laan - WaarBenJij.nu Lietuvo - Reisverslag uit Klaipėda, Litouwen van Job Laan - WaarBenJij.nu

Lietuvo

Door: Job v.d. Laan

Blijf op de hoogte en volg Job

21 Augustus 2006 | Litouwen, Klaipėda

Dag 5 (vervolg):

's Avonds heb ik in de pub bij ons hostel gezeten. Het was heel gezellig. De pub wordt bezocht door de hostelgasten, maar ook door buitenlanders die in Riga werken.

Dag 6 (17 augustus): Riga (2)

Het weer was vandaag fantastisch. Zonnig en warm. Eerst uitgeslapen na de vermoeienissen van gisterenavond, daarna de stad verder verkend. Heerlijk om gewoon door de straatjes te slenteren. Ik ben naar Riga Castle gelopen, maar dat stelt niet veel voor; gewoon een groot gebouw met een toren(tje).

Daarna naar het museum van de bezetting van Letland geweest. Het bleek ook over de bezetting van Litouwen te gaan en was nog veel indrukwekkender dan het museum in Tallinn.

's Avonds weer in de pub gezeten en van een Engelsman (die al eens in Arnhem was geweest) kreeg ik een "balzams", de nationale drank van Letland. Het schijnt helende krachten te bezitten. Het alcoholpercentage is dan ook 45%.

Dag 7 (18 augustus): Vilnius

Om 10.10 uur in de bus gestapt naar Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Alweer een bezoek aan een land waar ik nog nooit was geweest. Om 15.30 ben ik gearriveerd. Eerst naar mijn hostel gegaan, dat ik via het hostel van Riga had gereserveerd. Het bleek een zeer 'basic' hostel te zijn, maar de prijs doet ook niet anders vermoeden, ongeveer 9 euro per nacht.

Ik ben nog even de oude stad in geweest. Litouwen heeft veel meer een mediterrane spirit dan Estland (Scandinavisch) en Letland (Slavisch). Het centrum is uitgebreider dan dat van Tallinn en Riga, hoewel Riga qua stad groter is.

's Avonds in de keuken/relaxruimte van het hostel gezeten met een Australier (Jarod) en een Australische (Carroll). Later kwam een Nieuw-Zeelander ons gezelschap houden, die wacht op een werkvergunning voor Litouwen.

Dag 8 (19 augustus): Vilnius/Trakai

Vanochtend regende het, dus na eerst flink te hebben uitgeslapen en rustig aan te hebben gedaan, ben ik in de bus gestapt voor een uitstapje naar Trakai.

Trakai is de oude hoofdstad van Litouwen. Het heeft een Middeleeuws kasteel dat grotendeels gerenoveerd is. Ze hadden van alles gedaan om de Middeleeuwse sfeer na te bootsen, met oude ambachten en ridderspelen. Ook leek het of alle bruiloften die vandaag in Litouwen zijn gevierd, hier plaatsvonden. Ik heb zeker tien bruiden voorbij zien komen.

's Avonds met Jarod, een Koreaan (Hong) en een Canadees (Frank) bij de Italiaan wezen eten en nog even de stad in geweest.

Dag 9 (20 augustus): Smyltine

Vroeg de bus gepakt naar Klaipeda. Het hostel bleek vol te zitten, maar bij de Tourist Information wisten ze nog wel een budgetaccomodatie. Het heet de Yacht Club. Dat lijkt heel wat, maar volgens mij zijn het voormalige legerbarakken van de Sovjet-Unie die ze tot studio's hebben omgebouwd. Het was inderdaad wel budget, 10 euro voor een studio.

's Middags heerlijk in de zon aan het strand gelegen.

Dag 10 (21 augustus): Smyltine/Nida

Vandaag ben ik met de bus naar Nida geweest. Het had de hele nacht geregend, maar 's ochtends kwam de zon weer door. In Nida was het echter nog steeds grijs en regende het af en toe. Door het fantastische natuurgebied hier gewandeld (de Curonian Spit). Ik ben vlakbij de Russische grens geweest, maar omdat ik geen visum heb, kon ik die niet oversteken.

  • 22 Augustus 2006 - 06:46

    Yvanka:

    Heey Job! Ziet er allemaal weer leuk uit hoor...Ben ook wel weer toe aan vakantie! Bij Ruud en mij mag je straks ook wel in ons stulpje komen logeren voor €9,- per nacht! ;-)

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Klaipėda

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

28 Juni 2007

Stad van oorlog

21 Augustus 2006

Lietuvo

17 Augustus 2006

Latvija

14 Augustus 2006

Estland

29 Mei 2006

Slovenija
Job
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 21233

Voorgaande reizen:

16 Mei 2010 - 06 Juni 2010

Polen/Oekraine

03 Augustus 2005 - 24 Augustus 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: