Latvija - Reisverslag uit Riga, Letland van Job Laan - WaarBenJij.nu Latvija - Reisverslag uit Riga, Letland van Job Laan - WaarBenJij.nu

Latvija

Door: Job v.d. Laan

Blijf op de hoogte en volg Job

17 Augustus 2006 | Letland, Riga

Dag 3 (14 augustus): Tallinn (2)

Tallinn is een compacte stad. Aangezien het gisteren regende en vandaag zonnig is, was het dus de gelegenheid om de stad eens beter te verkennen...

Ik ben begonnen met het beklimmen van de kerktoren van de Oleviste Kirik. Vandaaruit heb je een fantastisch uitzicht over de stad. Daarna ben ik naar Toompea gegaan. Dat is een versterkte vesting op een berg.. vervolgens een bezoek gebracht aan het museum met de historie van Tallinn. Dat viel een beetje tegen omdat het slechts de historie to 1800 beschreef. De latere jaren waren ondergebracht in een museum buiten de stad, maar dat is vandaag gesloten...

\'s Avonds een gezellige avond gehad met twee Tsjechischen en drie Spanjaarden die in Nederland bleken te wonen en werken (in Rijswijk bij een of andere Europese politiemacht...) De Spanjaarden waren van plan om naar St. Petersburg te gaan fietsen.

Dag 4 (15 augustus): Tartu

Vandaag bijtijds de bus naar Tartu genomen, zodat ik daar rond de middag was. Tartu zou een bruisende studentenstad moeten zijn, maar het was maar een stil provinciestadje.

Wel een interessant museum, de KGB-cells. Het oude gebouw van de KGB was ingericht als een museum, waarbij een beeld werd gegeven van de activiteiten van de KGB in Estland...

\'s Avonds bijtijds naar bed, want de volgende ochtend...

Dag 5 (16 augustus): Riga (1)

moest ik om 6.15 uur de bus hebben naar Riga. Het werd een spannende reis met een chauffeur die bijna zat te slapen, waardoor de Japanner naast mij en ik ons gereed hielden om op te springen als hij echt in slaap zou vallen.

Uiteindelijk toch veilig aangekomen en een bed bemachtigd in de Old Town Hostel. Daarna ben ik Vecriga (oud-Riga) ingegaan. Dit is een binnenstad met veel middeleeuwse gebouwen. Er is ook een nieuw-Riga, maar die naam is bedrieglijk, omdat dit deel uit de 17e eeuw dateert.

Eerst het museum bezocht over de historie van Riga en haar bewoners. Dit geeft een goede indruk van de geschiedenis.

Daarna de stad verder bekeken. Riga heeft een veel uitgebreider centrum dan Tallinn met allemaal smalle straatjes en een fantastisch park aan de rand. In dat park staat een publiek toilet, wat zo ongeveer het enige in het centrum is dat nog aan de Sovjet-tijd herinnert. Natuurlijk staan in de buitenwijken nog wel veel grauwe woonkazernes...

Riga is verder een opvallend schone stad. Er liggen zelfs nauwelijks peuken op straat... Overigens was Tallinn ook schoon, maar dat is toch meer een Scandinavische stad waarvan je het verwacht. Riga is daarentegen echt Slavisch, met Duitse invloeden (het was vroeger een Hanzestad).