Stad van oorlog - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Job Laan - WaarBenJij.nu Stad van oorlog - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Job Laan - WaarBenJij.nu

Stad van oorlog

Door: Job v.d. Laan

Blijf op de hoogte en volg Job

28 Juni 2007 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Zondag 24 juni

Na naar het station in Helmond te zijn gebracht, heb ik de trein naar Venlo genomen, vandaar de trein naar Düsseldorf en zo door naar München. Met een vertraging van een kwartier kwam de trein daar aan. Vervolgens wat gegeten, een biertje gedronken met een Chinees die ik toevallig tegenkwam en de nachttrein naar Zagreb genomen.

Maandag 25 juni

Die trein reed keurig op tijd en ook de paspoortcontroles verliepen erg soepel. Toen de conducteur kwam waarschuwen dat het nog vijf minuten was naar Zagreb, werden we echter stil gehouden bij een politiecontrole. Daar hebben we veertig minuten stilgestaan voordat we weer verder mochten en ik was al bang dat ik de trein naar Sarajevo zou missen, omdat ik maar een halfuur overstaptijd had. De trein naar Sarajevo wachtte echter keurig. In deze trein deelde ik een compartiment met Marian, een Australische.

De reis verliep voorspoedig tot aan de Bosnische grens, waar de papsoortcontrole erg uitgebreid was en een aantal mensen de trein uit moest voor een grondige controle. In Bosnië reed de trein veel langzamer vanwege een ander soort lokomotief; de spanning van de spoorwegen in Bosnië is namelijk lager. De trein was een Duitse trein uit de jaren 50 en werd verschrikkelijk warm. Alles ging redelijk tot aan het station van Doboj.

Toen we daar vertrokken reden we eerst een keer of acht heen en weer tussen perron en een plaats een paar honderd meter verderop. Vervolgens hielden we weer stil op het station. Het bleek dat de lokomotief kapot was en moest worden vervangen. Dit kostte ruim een uur en inmiddels was de vertraging opgelopen tot ruim twee uur. Op alle stations stapten echter mensen in en niemand leek zich echter boos te maken; dit had in Nederland eens moeten gebeuren.

In Sarajevo stond op het station iemand van een hostel en die hadden een gratis afhaalservice die ons keurig bij het hostel afleverden.

Uiteraard had ik nog geen Bosnische marken, maar het was een heel probleem een functionerende pinautomaat te vinden. De vierde was uiteindelijk raak.

Dinsdag 26 juni

s Ochtends eerst even de oude stad, waar het hostel middenin ligt, verkend. Vervolgens werd om 11 uur een tour georganiseerd door het hostel. Hierbij vertelde een oorlogsveteraan verhalen over de oorlog tegen de Serviërs en we beyochten onder andere het tunnelmuseum. Dit is een aandenken aan de tunnel onder het vliegtuig waardoor wapens en voedsel werden aangevoerd naar de belegerde stad en deye tunnel heeft dus veel mensen het leven gered.

De tunnel is 1,60 m hoog en 800 m lang en de gebruikers liepen hierdoor met rugyakken van 50 tot 75 kilo, terwijl het water tot hun knieën kwam. Ik heb 25 m door een droge tunnel gelopen met een rugyak van 35 kilo en dat was al geen pretje.

Het was yeer indrukwekkend en de gids vertelde ook een verhaal over het voedselprogramma van de VN. Het belangrijkste product hieruit was ICAR, blikken ingemaakt vlees. Het resultaat van het eten hiervan was dat heel Sarajevo aan het boeren en de schijterij was. Als dank voor de VN heeft men als monument een groot blik van deye ICAR gebouwd.

Daarnaast bestond de hulp van de VN onder andere uit duiyenden condooms en injecties tegen malaria voor de gehele bevolking.

s Middag met een Fin, Jarkko, het Historie museum beyocht en daarna het monument voor de VN bekeken. Ernaast staat de enige overgebleven helikopter van het Bosnische leger; de andere was neergeschoten. Daarna yijn we over Sniper Alley gelopen, de straat voor het Holidaz Inn Hotel, waar mensen als wandelende schietschijf fungeerden.

Overigens was het verschrikkelijk heet, maar gelukkig begon het vreselijhk te onweren toen we de stad inliepen om een biertje te drinken.

Woensdag 27 juni

Vandaag de stadstour uit een gidsje gemaakt. Deye ging langs een aantal belangrijke monumenten, onder andere de brug waar Frany Ferdinand is neergeschoten, de directe aanleiding voor de eerste wereldoorlog.

Donderdag 28 juni

Vanochtend rustig aangedaan. Het museum van Sarajevo beyocht, over de geschiednis tot en met de Oostenrijks-Hongaarse overheersing en een huis uit de 18e eeuw. Straks met de bus naar Medugorje, een pelgrimsoord. Ben benieuwd of dat iets is....

• 28 Juni 2007 - 12:13

Helma:

Nog een hele fijne tijd geniet ervan dat heb je verdiend. Dag groetjes

• 30 Juni 2007 - 09:33

Annemay:

Leuk te lezen dat je van een vakantie geniet. Wens je een hele fijne vakantie

Groet

• 02 Juli 2007 - 10:09

Ruud En Yvanka:

Hey Job, kei leuk allemaal weer! Hopelijk heb je het samen met papa de komende dagen ook nog erg gezellig.. Veel plezier nog!

• 06 Juli 2007 - 16:25

Willem:

Ontzettende reiziger cq avonturier dat je bent.